kesedaran

Assalamualaikum ,

kesedaran ? maalam tadi aku tido pukul 4 lebih . aku tak boleh tido . pastu aku bukak fb pakai fon , download game dan macam2 lagi lah . lepas dah puas buat semua benda tuh , aku cuba nak tido . then , aku pon muhasabah diri la . haha , klaka kan ? tapi itulah kenyataan . hehe .

aku fikir macam2 pasal hidup ni . kita hidup pon bukan untuk selamanya kan ? mungkin esok , mungkin lusa atau mungkin jugak lepas ni kita akan mati . siapa tahu kan ? macam manusia yang lain , aku pon tak terlepas dari melakukan dosa . tak kira lagi dengan dosa yang aku lakukan tanpa sedar . mungkin hal kecik je , tapi dosa tetap dosa .

pastu , aku pun terfikir gak , tahun depan aku kan dah nak pmr . kalau aku masih lagi camni , boleh ke aku berjaya ? kat sekolah pon aku pernah buat dosa . tak siapkan homework , tak beri tumpuan masa cikgu mengajar , bercakap masa cikgu tengah mengajar , bawak handphoen walaupon bukak time rehat dan cikgu tak de dalam kelas , tu pun kira dosa jugak kan ? even benda remeh-temeh camni pun kan ?? so , betapa banyaknya dosa aku . in shaa Allah tahun dpan aku boleh dapat 9a .

ustaz aku pernah cakap , tak kiralah kita buat apapun , semuanya akan dikira . jika kita buat baik , dapat pahala . jika kita buat jahat , dapat dosa . tak kiralah kejahatan yang kita buat tu sebesar zarah sekalipun , dosa tetap dosa . selagi ada masa , bertaubatlah .

ustazah aku pernah cakap , orang yang dalam neraka , merayu-rayu pada Allah untuk kembali ke dunia sebab nak melengkapkan ibadah mereka yang tak lengkap . sebab mereka nak bagitahu saudara-mara supaya jangan meninggalkan ibadah .

ustazah aku jugak ada cakap , bula kita dah mati , jika kita berbuat baik semasa di dunia , jika kita tidak meninggalkan ibadah yang Allah suruh , malaikat munkar dan nakir datang nak menyoal kita kita dengan wajah yang berseri seri . tapi , jika di dunia kita melakukan sebaliknya , malaikat datang dengan wajah yang garang , yang menakutkan .

Nabi Muhammad s.a.w  pernah bersabda: "Andaikan kamu berbuat dosa sehingga dosamu mencapai langit, kemudian kamu bertaubat nescaya Allah s.w.t. memberi keampunan kepada maku" (Riwayat Ibn Majab)

in shaa Allah , malam nanti aku akan buat solat sunat taubat . semoga solat aku diterima oleh Allah .
Nabi Muhammad jugak pernah bersabda , sembahyang sunat dua rakaat di tengah malam dapat menghapuskan dosa-dosa .

dan tahun depan , in shaa Allah , 9a milik aku . aku janji akan belajar bersungguh-sungguh . pray for me :) go ! go ! go ! aliah boleh !!!